godło

 

Co nowego?

poprzednim miesiącu lipiec 2018 następnym miesiącu
P W Ś C Pt S N
week 26 1
week 27 2 3 4 5 6 7 8
week 28 9 10 11 12 13 14 15
week 29 16 17 18 19 20 21 22
week 30 23 24 25 26 27 28 29
week 31 30 31
Brak wydarzeń

Nasze sale

 

ARCHIWUM 2014/2015 - Kubusie Puchatki

Standardy osiągnięć i umiejętności

Standardy osiągnięć i umiejętności dzieci 3 i 4 – letnich

Poznawanie świata oraz siebie. Budowanie systemu własnej wiedzy dziecka

  • zna własne imię i nazwisko
  • zapamiętuje własny znaczek rozpoznawczy
  • orientuje się w pomieszczeniach przedszkola
  • reaguje na umowne znaki, sygnały dźwiękowe
  • wyraża w zabawach tematycznych treści zaczerpnięte z najbliższego otoczenia
  • rozróżnia i nazywa niektóre rośliny i zwierzęta z najbliższego otoczenia żyjące w naturalnym środowisku lub hodowane przez człowieka
  • rozróżnia i nazywa spożywane owoce i warzywa, poznaje ich smak
  • nazywa kilka najczęściej spotykane rośliny, rozpoznaje je po owocach, liściach, kwiatach
  • poznaje niektóre zwierzęta hodowlane i ich rolę w życiu człowieka
  • rozróżnia i nazywa niektóre zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku
  • określa pogodę i typowe zjawiska atmosferyczne
  • nabywa swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich myśli i przeżyć, w zadawaniu pytań
  • podejmuje próby wykonywania ćwiczeń oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych
  • słucha krótkich opowiadań na bliskie dzieciom tematy, wierszy, tekstów inscenizowanych
  • wyróżnia i nazywa na ilustracjach znane przedmioty, osoby, zwierzęta oraz określa wykonywane przez nie czynności
  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, obok, wysoko, nisko)
  • określa wielkość przedmiotów (duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki)
  • określa ciężar przedmiotów (ciężki, lekki)
  • manipuluje figurami geometrycznymi przestrzennymi i płaskimi
  • próbuje klasyfikować przedmioty według cech jakościowych
  • porównuje liczebność zbiorów (dużo, mało, tyle samo), posługuje się liczebnikami – w zależności od możliwości

Aktywność w świecie konkretnym i symbolicznym. Umiejętności i działania

  • wyraża spostrzeżenia i przeżywa w formach płaskich, półprzestrzennych i przestrzennych
  • buduje z klocków różnego typu, łączy kilka elementów w jedną całość
  • układa z elementów geometrycznych i tworzywa przyrodniczego
  • lepi z masy solnej, plasteliny, zlepia, spłaszcza, toczy, drąży otwory, łączy z tworzywem przyrodniczym
  • rozróżnia i nazywa podstawowe kolory
  • przyzwyczaja się do zachowania porządku, ostrożności i bezpieczeństwa w czasie jakiejkolwiek działalności
  • słucha krótkich piosenek śpiewanych przez nauczycielkę
  • spostrzega i określa zjawiska akustyczne w otoczeniu
  • powtarza za nauczycielką krótkie, rytmiczne teksty
  • próbuje śpiewać zbiorowo i indywidualnie krótkie piosenki
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych przy akompaniamencie dowolnego instrumentu muzycznego – w formie opowieści ruchowej
  • korzysta ze sprzętu ogrodowego i z sali zgodnie z poznanymi zasadami bezpieczeństwa
  • przyjmuje prawidłową pozycję – w siadzie, staniu, chodzeniu, leżeniu na plecach
  • ustawia się w rozsypce, parach, rzędzie i kole
  • przekracza niskie i bezpieczne przeszkody
  • wchodzi i schodzi po powierzchni pochyłej
  • swobodnie biega w grupie bez potrącania się, hamuje bieg i zatrzymuje się na sygnał
  • chodzi na czworakach, toczy piłkę w parach, skacze obunóż w przód
  • rzuca w przód, na odległość, do celu
  • przyzwyczaja się do kulturalnego jedzenia, właściwie posługuje się łyżką i kubkiem
  • przyzwyczaja się do zmian w sposobie ubierania w zależności od pogody i temperatury
  • myje ręce z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności
  • korzysta z toalety z pomocą nauczyciela
  • przestrzega zasady nieskorzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych
  • próbuje samodzielnie ubrać się i rozebrać
  • mówi umiarkowanym głosem
  • próbuje opanowywać gwałtowne reakcje wywołane uporem, gniewem, lękiem

Stosunek do siebie i świata. Budowanie systemu wartości

  • poprawnie zachowuje się w stosunku do własnych rodziców i innych osób, przyprowadzających do przedszkola
  • wykorzystuje w domu zdobyte umiejętności samodzielnego ubierania się, mycia, jedzenia
  • dzieli się w przedszkolu przeżyciami z domu rodzinnego i opowiada rodzicom o wydarzeniach z życia przedszkola
  • zgodnie bawi się, nie zabiera zabawek innym, nie przeszkadza rówieśnikom podczas zabawy
  • uczestniczy w uroczystościach oraz zabawach organizowanych i samorzutnych
  • szanuje wytwory pracy kolegów
  • używa form grzecznościowych i uprzejmie zachowuje się w stosunku do innych
  • reaguje na wezwania i polecenia nauczycielki
  • odkłada swoje rzeczy, zabawki i prace na umówione miejsce

Standardy osiągnięć i umiejętności

dzieci 4 – letnich

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacji zadaniowych.

  • używa zwrotów grzecznościowych w kontaktach z dorosłymi i dziećmi (proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do wiedzenia, smacznego …)
  • jest otwarte w kontaktach z dziećmi i dorosłymi – podejmuje zabawy wspólne, inicjuje rozmowy, uważnie słucha, rozumie polecenia, mówi o swoich potrzebach,
  • uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych,
  • przestrzega ustalonych zasad grupowych zawartych w kodeksie grupowym,
  • utożsamia się z grupa, dobrze się czuje w grupie,
  • szanuje prawa i własność innych,
  • umie się przedstawić – zna swoje imię i nazwisko, wiek, adres zamieszkania, wymienia imiona rodziców, rodzeństwa.

Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturowych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.

  • umie poprawieni się umyć, korzystać z toalety, oczyszczać nos, myc zęby,
  • samodzielnie ubiera i rozbiera się,
  • dba o odzież – składa, przewraca na prawa stronę,
  • właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, prawidłowo trzyma sztućce, je samodzielnie, kulturalnie i estetycznie,
  • utrzymuje porządek w miejscu przebywania, sprząta kąciki zabaw, nie śmieci, wykonuje drobne prace porządkowe pod opieką dorosłych, uczestniczy w dyżurach.

Wspomaganie rozwoju dzieci.

  • zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić zrozumiale i poprawnie, ogranicza hałas w sali,
  • uważnie słucha, odważnie zadaje pytania,
  • uczestniczy w codziennym czytaniu, chętnie sięga po książki i szanuje je,
  • uczestniczy w zajęciach bibliotecznych, doba o ksiązki wypożyczone z biblioteki na kartę grupową.

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

  • klasyfikuje według jednej, dwóch cech,
  • dostrzega podobieństwa i różnice,
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem,
  • rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe, ruchowe, labirynty,
  • odtwarza układy i wzory, dostrzega zmiany.

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej dzieci.

  • dba o swoje zdrowie, akceptuje zasady zdrowego żywienia,
  • jest sprawne ruchowo na swój wiek, jest zahartowane, często uczestniczy w zajęciach i zabawach na powietrzu.

Wdrażanie dzieci do bezpieczeństwo własne oraz innych.

  • umie poprosić o pomoc w sytuacjach trudnych,
  • przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drogach podczas wycieczek pieszych i autokarowych,
  • przestrzega zasad nie zrywania i nie dotykania nieznanych roślin, zachowuje się bezpiecznie w kontaktach ze zwierzętami.

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

  • wie, jak należy zachować się na uroczystościach przedszkolnych oraz miejscach użyteczności publicznej (teatr, kino, zakłady pracy, biblioteka),
  • odgrywa role w zabawach inscenizowanych,

Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

  • śpiewa piosenki, aktywnie uczestniczy w zajęciach umuzykalniających, pląsa i tańczy, dostrzega zmiany dynamiki, tempa, wysokości i barwy dźwięku,
  • rozpoznaje instrumenty perkusyjne, wystukuje rytm, w skupieniu słucha muzyki.

Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

  • chętnie wypowiada się w różnorodnych technikach plastycznych,
  • dba o estetykę prac i miejsca pracy,
  • prezentuje swoją pracę na forum grupy, chętnie doprowadza prace do końca.

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

  • wznosi konstrukcje z klocków, różnorodnych materiałów np. przyrodniczych,
  • segreguje klocki,

Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

  • zna pory roku, zjawiska atmosferyczne, charakterystyczne dla pór roku, prowadzi kalendarz pogody, obserwuje zmiany pogody za oknem.

Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

  • zna niektóre rośliny i zwierzęta charakterystyczne dla różnych środowisk przyrodniczych,
  • obserwuje wzrost roślin, zakłada hodowle, zbiera okazy do kącika przyrody,
  • pomaga ptakom w okresie zimy.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

  • liczy w zakresie 5 i więcej, rozróżnia błędne liczenie od poprawnego,
  • porównuje liczebność – więcej, mniej, tyle samo,
  • porównuje wzrost , wysokość, długość, wielkość, ciężar,
  • zna dni tygodnia,
  • posługuje się prawidłowo określeniami dzień – noc, wczoraj, dziś, jutro,

 Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

  • prawidłowo rysuje koło,
  • prawidłowo trzyma przybór do pisania – kredkę trójkątną,
  • uważnie spostrzega, zapamiętuje treść obrazków oraz umowne znaki,
  • słucha opowiadań, baśni, interesuje się książkami,
  • rozpoznaje odgłosy wydawane narządami mowy, odtwarzane z magnetofonu,

Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne.

  • zna nazwę miejscowości w której mieszka,
  • zna niektóre zawody,
  • wie jakiej jest narodowości,
  • zna flagę i godło,

 

Przedszkole Nr 32 "CISOWIACZKI" w Gdyni
ul. Kcyńska 6, 81-005 Gdynia
telefon: 58 623 63 43