godło

 

Co nowego?

poprzednim miesiącu styczeń 2018 następnym miesiącu
P W Ś C Pt S N
week 1 1 2 3 4 5 6 7
week 2 8 9 10 11 12 13 14
week 3 15 16 17 18 19 20 21
week 4 22 23 24 25 26 27 28
week 5 29 30 31
Śr Lut 14 @08:00 - 05:00PM
Teatrzyk

Nasze sale

 

Terapia logopedyczna

10 zasad domowej profilaktyki logopedycznej

DZIESIĘĆ ZASAD DOMOWEJ PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ DLA RODZICA

  1. Jako pierwszy nauczyciel – „włącz się” do świadomej i systematycznej obserwacji dziecka.
  2. Przyglądaj się umiejętnościom językowym twojego dziecka. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości skontaktuj się z nauczycielem, logopedą lub lekarzem pediatrą.
  3. Zawsze mów zrozumiale do dziecka, nie posługuj się żargonem lub slangiem, nie spieszczaj i nie zdrabniaj słów – bądź najlepszym przykładem starannej wymowy.
  4. Często nagradzaj dziecko – nawet za drobne postępy i sukcesy – uśmiechem, gestem, słowem; ale też wyznaczaj „granice” nagrody.
  5. Jak najwcześniej ucz dziecko obcować z książkami – czytaj z dzieckiem codziennie 20 minut, opowiadaj zabawne historyjki, zachęć do samodzielnego opowiadania, ucz dbać i szanować książki.
  6. Często baw się i żartuj z dzieckiem, ucz je wyliczanek, wierszyków, rozwiązywania zagadek, prostych piosenek itp.
  7. Zapewnij dziecku wielu okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwórz warunki do rozwoju ruchowego i artystycznego oraz komunikacji interpersonalnej.
  8. Dbaj o zdrowie swojego dziecka – stosuj odpowiednią dietę, wzbogacaj jadłospis o witaminy: owoce i surówki.
  9. Szanuj indywidualność dziecka, ale ucz je odpowiedzialności i samodzielności w każdej dziedzinie życia.
  10. Jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy i trudności rozwojowe i edukacyjne dziecka – skonsultuj się z psychologiem, logopedą lub pedagogiem.

 

 

Zabawy logopedyczne na wiosnę

WIOSENNE ZABAWY LOGOPEDYCZNE

- Zabawa „Zaczarowane miejsce”

Rodzic przykleja dziecku do podniebienia twardego (za górnymi zębami) chrupki, płatki np. kukurydziane, smaruje czekoladą, miodem, nutellą itp. Dziecko próbuje czubkiem języka odkleić chrupki lub miód, nutellę itp.

- Zabawa „Zdmuchnij papierek”

Dziecko zdmuchuje skrawek papieru umieszczony na czubku języka.

- Zabawa „Młotek”

Dziecko szybko wypowiada głoskę l dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy (górka za górnymi zębami).

- Zabawa „Piosenkarz”

Śpiewanie różnych melodii na sylabach: la la la…, lo lo lo…, le le le…, lu lu lu…, ly ly ly…. Dziecko porusza tylko językiem – nie brodą, przy szeroko otwartej buzi.

- Zabawa „Dzióbek”

Dziecko trzyma słomkę górną wargą pod nosem – kilkanaście sekund. Zabawę powtórzyć kilka razy.

- Zabawa „Wiosenny wiaterek”

Rodzic kładzie na stole różne lekkie przedmioty. Dziecko dmucha z coraz większą siłą – zefirek, wiatr, wichura, tornado. Zdmuchuje wszystko, co znajduje się na stole.

- Zabawa „Uśmiech dla mamy i taty”

Dziecko zamyka zęby i rozciąga wargi tak, aby zęby były widoczne – przesyła uśmiech dla mamy i taty.

- Zabawa „Suszarka”

Dziecko mocno dmucha na czubek języka uniesiony za górne zęby, aż do pojawienia się tr.

- Zabawa „Leniuszek”

Rodzic opowiada dziecku historyjkę o chłopcu – leniuszku, który nic nie chciał robić, tylko cały czas ziewał; chłopiec rano nie pomagał mamie, nie chciał się sam ubierać, sam jeść, myć zębów, tylko nudził się i ziewał; chłopiec nie chciał bawić się z kolegami w przedszkolu, nie budował z klocków, nie sprzątał zabawek, tylko ziewał, bo się nudził; kiedy dzieci w czasie spaceru przyglądały się wiośnie, chłopiec szedł na końcu i ziewał itd.

Dziecko, gdy usłyszy, że chłopiec ziewał – naśladuje ziewanie – kilkakrotnie opuszcza dolną szczękę i powoli unosi ją do góry, język leży nieruchomo na dnie jamy ustnej.

- Zabawa „Na pastwisku”

Dziecko naśladuje żucie trawy przez krowę – przed lusterkiem wykonuje ruchy szczęki
w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu, opuszczając ją i unosząc. Można włączyć do zabawy ćwiczenia gimnastyczne – w przerwie miedzy żuciem – dziecko chodzi na czworakach
i naśladuje głos krowy – muuu….

- Zabawa „Nadmuchujemy policzki”

Dziecko nadmuchuje policzki – raz jeden a raz drugi; zatrzymuje powietrze w jamie ustnej około 4 – 5 sekund. Następnie oddycha przez nos bez zmiany położenia warg i policzków.

- Zabawa „Zajączek”

Dziecko wciąga policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do zębów). Wargi tworzą zajęczy pyszczek. Dziecko porusza wargami jak zajączek.

- Zabawa „Trzymaj mocno patyczek z plasteliną”

Dziecko przy pomocy warg utrzymuje patyczek obciążony np. plasteliną; wdycha i wydycha powietrze kącikami ust.

- Zabawa „Kaszelek”

Dziecko naśladuje kaszel przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku.

- Zabawa „Żywe lusterko”

Rodzic siada naprzeciwko dziecka, wykonuje jakąś minę, zadaniem dziecka, które występuje w roli żywego lusterka, jest naśladowanie tych min. Po pewnym czasie następuje zamiana ról.

- Zabawa „Pokaż ząbki”

Dziecko zamyka szczękę i unosi górną wargę (widoczne są tylko zęby górne), a następnie opuszcza wargę dolną (widoczne są tylko zęby dolne).

- Zabawa „Zaciśnij wargi”

Dziecko zaciska zęby, następnie otwiera jak najszerzej wargi, a później zaciska jak najmocniej wargi – na zmianę.

- Zabawa „Zdmuchujemy dmuchawce”

Podczas wiosennego spaceru dziecko zdmuchuje jak najwięcej dmuchawców.

Opracowanie: Anna Tessmer

Na podstawie: „Oblicza wad wymowy” E. M. Skorek

 

 

Jesienne zabawy logopedyczne

 

drzewo001JESIENNE ZABAWY LOGOPEDYCZNE

- Zabawa „Mazgaj płacze”

Dziecko naśladuje płaczące małe dziecko, przedłużając samogłoski: aaaaaaa…, eeeee…, uuuuu…, yyyyy…, iiiii…, ąąąąą…, ęęęęę….

- Zabawa „Zmęczony kotek”

Dziecko naśladuje zmęczonego kotka wydając dźwięki: uuuuu…, iiiii…, eeeee…. uuuuufffff…, pppppuuuuufffff…, uuuuuhhhhh….

- Zabawa „Zaspany kotek”

Dziecko próbuje naśladować ziewanie niedźwiadka, gwałtownie oddycha: ahhhhh….

- Zabawa „Języczek się opala”

Dziecko wysuwa język płaski jak „łopatka” i „wygrzewa” go jak na słoneczku.

- Zabawa „W chowanego”

Dziecko w zabawie wysuwa język, po czym szybko go chowa.

- Zabawa „Języczek skaczący jak piłeczka”

Dziecko pracuje językiem, „kląskając” i powtarzając sylaby kla – klo, kla – klo, kla – klo….

- Zabawa „Niedźwiadek zlizuje słodki miód”

Dziecko oblizuje wargi językiem w stronę prawą i lewą (jeśli mamy taka możliwość, to ćwiczymy z prawdziwym miodem – jeśli dziecko lubi).

- Zabawa „Dmuchamy balonik”

Dziecko delikatnym, starannym i jednostajnym oddechem „nadmuchuje” balonik. Następnie wypuszcza powietrzez balonika przedłużając głoskę: sssss….. (Należy zwrócić uwagę, aby język był za ząbkami).

- Zabawa „ Wirujące listki”

Dziecko dmucha z różnym natężeniem na suche liście (przyniesione wcześniej ze spaceru) leżące na podłodze. Listki mają unosić się i opadać.

- Zabawa „Wesołe lusterko”

Dziecko dmucha nosem na lusterko. Rysuje palcem uśmiech na zaparowanym lusterku.

- Zabawa „Języczek wędrowniczek”

Rodzic opowiada, pokazując ruchy języka. Dziecko naśladuje rodzica, ruchy jego języka.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie – naśladowanie konia). Na łące zostawił konia (prrr…). Następnie rozejrzał się dookoła (język dookoła oblizuje wargę górną i dolną). Potem wszedł do lasu ( język schowany w jamie ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu górnym w stronę gardła) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego kącika ust do drugiego, potem wysuwamy język na brodę, następnie sięgamy językiem do nosa – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

- Zabawa „Bańki mydlane”

Dziecko wydmuchuje przez słomkę banki mydlane; może również na nie dmuchać.

- Zabawa „Pyszne cukierki”

Dziecko naśladuje ssanie cukierka. Na zakończenie masuje się po brzuchu i mówi: mniam, mniam…

- Zabawa „Naśladuję auto i pociąg”

Dziecko naśladuje auto, przedłuża brrrr…; następnie pociąg, powtarza czu czu czu….

- Zabawa „Naśladuję zwierzęta gospodarstwa domowego”

Dziecko naśladuje dźwięki wydawane przez: kurę ko ko ko…, gęś gę gę gę…, kaczkę kwa kwa kwa…, świnkę kwi kwi kwi…, psa hau hau hau…itp.

- Zabawa „Jaki przedmiot wydał ten dźwięk?”

Dziecko odgaduje nazwę przedmiotu wydającego określony dźwięk, np. toczenie piłki po podłodze, gwizdanie w gwizdek, pukanie palcem o podłogę, uderzanie o siebie klockami, gniecenie gazety, potrząsanie kluczami itp.

- Zabawa „Co słyszę?”

Dziecko nasłuchuje odgłosów dochodzących z ulicy i próbuje je nazwać.

- Zabawa „Buziaki dla mamy”

Dziecko szybko i głośno cmoka, przesyłając buziaki dla mamy.

- Zabawa „Wesołe minki”

Dziecko wysuwa wargi do przodu tworząc ryjek, następnie spłaszcza wargi i uśmiecha się – uśmiech słoneczka. Wargi pozostają cały czas złączone.

Opracowanie: Anna Tessmer

Na podstawie: „Spróbujmy mówić razem” B. Dittfeld, „Zabawy logopedyczne i nie tylko”
E. Chmielewska

Zimowe zabawy logopedyczne

ZIMOWE ZABAWY LOGOPEDYCZNE

- Zabawa „Mruczące misie”

Dziecko naśladuje mruczącego niedźwiedzia wybrzmiewając na jednym wydechu głoskę m (mmm…).

- Zabawa „Misie przygotowują się do zimowego snu”

Rodzic opowiada, dziecko włącza się do zabawy w odpowiednim momencie
i w określony sposób.

Misie przygotowują się do zimy, są śpiące (dziecko ziewa), nucą sobie kołysankę (dziecko śpiewa aaaa…). Misiom jest zimno (dziecko parska wargami), muszą się ogrzać (dziecko chucha na ręce). Misie przeziębiły się (dziecko kicha i kaszle z wysuniętym językiem). Mama daje lekarstwo, które jest słodkie i smaczne (dziecko oblizuje językiem wargi, mlaszcze). Misie są zadowolone (dziecko mruczy, wymawiając głoskę mmm…).

- Zabawa „Śniegowe gwiazdki””

Rodzic przygotowuje z papieru śnieżynkę. Dziecko łapie za brzeg gwiazdki i dmucha na nią równomiernie w taki sposób, aby jak najdłużej była odchylona od pionu. Następnie dziecko zdmuchuje papierowa śnieżynkę leżącą na otwartej dłoni.

- Zabawa „Co tak szeleści?”

Rodzic demonstruje dziecku odgłosy różnych szeleszczących materiałów (folia, karton, celofan, papier itp.). dziecko zapamiętuje dźwięki, a następnie zamyka oczy. Rodzic ponownie demonstruje dźwięki. Dziecko słucha i odgaduje, co szeleści.

- Zabawa „Śnieżynki”

Rodzic przygotowuje gazetę. Dziecko ugniata ja w papierową kulę, kładzie na dłoni
i zdmuchuje. Zabawę powtarza kilkanaście razy.

- Zabawa „Odpoczynek”

Dziecko kładzie się na dywanie i przy spokojnej, relaksacyjnej muzyce odpoczywa. Wciąga powietrze nosem, wydycha ustami – kilka minut.

- Zabawa „Wirujące płatki śniegu”

Rodzic wycina z papieru śnieżynki i wkłada je do miseczki. Dziecko dmucha przez słomkę, wprawiając „płatki śniegu” w ruch.

- Zabawa „Burza w szklance wody”

Rodzic przygotowuje kubek z wodą. Dziecko dmucha przez słomkę, powodując bulgotanie wody.

Płynem w kubku może być również napój lub woda z sokiem. Ważne, aby nadawał się do picia, ponieważ dziecko z pewnością będzie chciało go spróbować.

- Zabawa „Śmiechy i chichoty”

Dziecko naśladuje śmiech różnych osób:

- śmiech pana: ho, ho, ho…

- śmiech pani: ha, ha, ha…

- śmiech dziecka: hi, hi, hi…

- śmiech staruszki: he, he, he…

- śmiech Mikołaja: ho, ho, ho… (grubo)

- śmiech w kinie na filmie: haaaaaa, haaaaaa…

- śmiech, gdy w domu są goście: hy, hy, hy…..

- Zabawa „Przenoszenie śnieżnych płatków”

Rodzic wycina z papieru płatki śniegu i układa je na stole. Dziecko podchodzi do stołu ze słomką i przenosi śnieżynki w inne miejsce. Musi wciągnąć powietrze do słomki i zatrzymać na chwilkę, tak aby śnieżynka przywarła do dołu słomki.

- Zabawa „Dmuchamy na grzywkę”

Dziecko zakłada dolną wargę na górną i dmucha na grzywkę lub czoło. Zabawę powtórzyć kilkanaście razy.

- Zabawa „Sklejanie pierogów”

Dziecko przygryza delikatnie koniec języka, bawiąc się w sklejanie pierogów. Można porozmawiać z dzieckiem na temat ulubionych pierogów oraz innych potraw.

- Zabawa „Czesanie języka”

Dziecko przeciska przez szparę między zębami język, „czesząc” go.

- Zabawa „Echo”

Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest echo. Następnie umawia się z dzieckiem, że będzie wołać (na przykład o, o), a dziecko będzie powtarzać, układając dłonie przy ustach (jakby nawoływało w lesie).

- Zabawa „Klaszczące imiona”

Dziecko wyklaskuje swoje imię dzieląc je na sylaby, np. O – la. Następnie dzieli na sylaby imiona rodziców, rodzeństwa, dziadków, cioci, wujka itp.

- Zabawa „Płynie rzeczka”

Rodzic czyta dziecku wiersz J. Tuwima „Rzeczka”. Po zakończeniu czytania dziecko naśladuje odgłosy, które wydaje woda, np. pluskanie: plum plum plum…, kapanie: kap kap kap…, chlapanie: chlap chlap chlap…, szum: szszsz…

- Zabawa „Śnieżynka”

Rodzic wycina z papieru śnieżynkę, którą przykleja na krem do policzka dziecka. Zadaniem dziecka jest odklejenie śnieżynki od policzka bez używania rąk, a jedynie poprzez różne ruchy policzka, języka i warg.

Opracowanie: Anna Tessmer

Na podstawie: „Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat” R. Sprawka,
J. Graban, „Jarmark logopedyczny” M. Malkiewicz

Ćwiczymy i bawimy się

Zobaczcie i ćwiczcie z nami

Czytaj więcej...

Więcej artykułów…

  1. Ćwiczenia logopedyczne

 

Przedszkole Nr 32 "CISOWIACZKI" w Gdyni
ul. Kcyńska 6, 81-005 Gdynia
telefon: 58 623 63 43