godło

 

Co nowego?

poprzednim miesiącu styczeń 2018 następnym miesiącu
P W Ś C Pt S N
week 1 1 2 3 4 5 6 7
week 2 8 9 10 11 12 13 14
week 3 15 16 17 18 19 20 21
week 4 22 23 24 25 26 27 28
week 5 29 30 31
Śr Lut 14 @08:00 - 05:00PM
Teatrzyk

Nasze sale

 

Terapia logopedyczna

Ćwiczenia logopedyczne

1. ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE – SPOSOBY UTRWALANIA GŁOSKI SZ

2. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE USPRAWNIAJACE NARZĄDY MOWY

1. ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE – SPOSOBY UTRWALANIA GŁOSKI SZ

 

Utrwalanie głoski sz:

  • Ćwiczenie głoski sz w izolacji
  • Łączenie głoski sz z samogłoskami (sz przedłużamy)

Szsza, szszo, szsze, szszu, szszy,

Szsza – fa, szsza – lik, szsza – tnia, szsza – bla, szsza – chy, szszo – fer, szszy – ba, szszy – ny, szszy – ja

  • Następny etap to sz w środku słowa (początkowo dzielimy słowa na sylaby)

Ka – sza, ka – szel, ma – szy – na, no – sze, ka – lo – sze, ko – szu – la, kie – szeń, wie – szak, pu –m szek, gro – szek

  • Następnie sz na końcu słowa (przedłużamy sz)

Koszsz, kapeluszsz, myszsz, listonoszsz

  • Z kolei ćwiczymy w układach dwuwyrazowych i zdaniach

Szary szalik, nasza szatnia, szerokie szelki, koszyk gruszek.

Na wieszaku wisi szalik. W szatni stoją wieszaki. W koszyku jest groszek. Mama szyje koszulę.

  • Oddzielnych ćwiczeń wymaga głoska sz przed spółgłoskami; początkowo ją podwajamy

Szszkoła, szszkło, szszklanka, szszpital, szszpada, szszpak, szsznurek, szsznurowadło, szszmata

W środku słowa głoskę sz podwajamy i słowo dzielimy na sylaby

My – szszka, pu – szszka, bro – szszka, gru – szszka

Szkolna szatnia. Pluszowy kapelusz. Puszka groszku. Wyszywana poduszka. Bursztynowa broszka. Wasza szkoła.

W szkole jest szatnia. W szufladzie są szachy. Nasza pani pisze na maszynie. Urszula idzie do szkoły.

Podczas ćwiczeń należy zapewnić dziecku różne formy aktywności. Ćwicząc głoskę sz możemy polecić dziecku rysowanie szafy, wieszaka, koszyka, szkoły szklanki itp. ponadto dziecko może wycinać obrazki oraz lepić z plasteliny. W ten sposób można wykonać z dzieckiem całą tablicę i zestawy ćwiczeń utrwalających.

 

2. ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE USPRAWNIAJACE NARZĄDY MOWY

 

  1. Wymawianie na przemian a – o przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  2. Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu i.
  3. Zbliżanie do siebie kącików ust, jak przy wymawianiu u; cmokanie.
  4. Naśladowanie zwierząt, np. kura: ko ko…, koza: meeeee meeee…, pies: hau hau…, kot: miau miau… itp.
  5. Kląskanie jak koń, parskanie jak koń (dmuchanie na wargi).
  6. Dmuchanie na piórka, papierki, kłaczki waty.
  7. Ssanie górnej wargi, a potem dolnej.
  8. Nabieranie powietrza pod wargę górną, potem pod dolną.
  9. Gra na organkach, nadmuchiwanie zabawek, baloników, puszczanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie płomyka świecy przy stopniowo zwiększanej odległości.
  10. Nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą. Buzia cały czas zamknięta.
  11. Chwytanie dolnymi zębami górnej wargi i odwrotnie – górnymi zębami dolnej wargi; na zmianę.
  12. Przygryzanie najpierw dolnej wargi, następnie górnej wargi, na zmianę.
  13. Dotykanie końcem języka rozchylonych warg.
  14. Dotykanie językiem nosa, brody, w kierunku lewego ucha, a potem prawego.
  15. Dotykanie czubkiem języka prawego i lewego kącika ust przy rozchylonych wargach, na zmianę.
  16. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy rozchylonych ustach. Można posmarować wargi miodem lub czekoladą.
  17. Wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie go w głąb jamy ustnej bez dotykania warg.
  18. Mlaskanie czubkiem języka, potem środkiem języka. Ćwiczenia powtarzać kilkakrotnie: początkowo oddzielnie, potem na przemian.
  19. Buzia otwarta, dziecko wykonuje z języka rulonik – boki języka zwinięte do środka. Jeśli dziecko nie może sobie poradzić – wysuwa język na brodę, następnie na środek języka kładziemy słomkę lub palec dziecka i wtedy próbuje zawinąć boki do środka.
  20. Buzia otwarta, dziecko z języka tworzy koszyczek: boki i koniec języka zawija do środka. Język przypomina koszyczek lub miseczkę.
  21. Gwizdanie. Ćwiczenie to usprawnia i koordynuje pracę języka i warg.
  22. Czesanie języka – przeciskanie języka przez szczelinę w zębach. Górne zęby „czeszą” język, masują go.
  23. Przesuwanie czubka języka po podniebieniu od górnych zębów jak najdalej w głąb jamy ustnej.
  24. Uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy za górnymi zębami: wymawianie t t t t t….., następnie d d d d d……Buzia otwarta.
  25. Płukanie gardła ciepłą wodą.
  26. Naśladowanie kaszlu – język wysunięty, buzia otwarta.
  27. Głębokie oddychanie przez jamę ustną przy zaciśniętych nozdrzach, następnie przez nos przy zamkniętych ustach.
  28. Wycięta biedronka i kropki. Dziecko przenosi kropki słomką (wciągając powietrze przez słomkę) na biedronkę. Po przeniesieniu wszystkich kropek – zdmuchuje je słomką.
  29. Zamiana r na d w słowach – najpierw rodzic, później dziecko, np. droga – ddoga, pierogi – piedogi.
  30. Wymawianie cz – krótko: cz cz cz …, następnie długo: czczczczcz……, jak lokomotywa.
  31. Rodzic nazywa obrazki raz dobrze, drugi raz źle. Dziecko klaszcze, gdy rodzic mówi dobrze.
  32. Nasłuchiwanie odgłosów z otoczenia, nazywanie ich, np. jadący samochód, szum wiatru itp.
  33. Zęby zaciśnięte, dmuchanie przez zaciśnięte zęby. Wargi jak przy uśmiechu.
  34. Zabawa „Bramka” – wspólne przygotowanie z kartonu małej bramki, dmuchanie piłeczki styropianowej lub ping – pongowej do bramki, aby strzelić gola.
  35. Zamknięcie zębów i wysunięcie warg do przodu, podnoszenie górnej wargi do góry.
  36. Przygryzanie czubka i boków języka – „Lepienie pierogów”.
  37. Duży i powolny wdech nosem przy zamkniętych ustach i bez zatrzymania powietrza. Powolny wydech, wargi ułożone jak przy wymawianiu głoski u.
  38. Chrapanie na wdechu i wydechu.
  39. Zamykanie i otwieranie warg przy zaciśniętych zębach.
  40. Trzymanie ołówka lub kredki nad górną wargą.
  41. Dmuchanie na brodę, następnie dmuchanie na czoło; na zmianę.
  42. Wysuwanie języka na brodę: szerokiego – „łopata”, następnie wąskiego „grot”.
  43. Buzia zamknięta. Język wypycha raz jeden policzek, raz drugi – „Piłeczka ping – pongowa”.

Proszę wybierać po 2 lub 3 ćwiczenia z podanych wyżej – dowolnie według uznania - i ćwiczyć z dzieckiem codziennie przez 10 – 15 minut. Bardzo ważna jest systematyczność. Życzę miłej i owocnej zabawy i pracy nad prawidłową mową i wymową dziecka.                                                                             

 

                                                                                   Z poważaniem

                                                                                   Anna Tessmer

 


 

Przedszkole Nr 32 "CISOWIACZKI" w Gdyni
ul. Kcyńska 6, 81-005 Gdynia
telefon: 58 623 63 43